TVP třídy Koťata
Třídní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Koťata
2022-2023
Třídní učitelky: Naděžda Dvořáková a Iva Vacová
Asistent pedagoga : Milena Matějíčková
Mateřská škola Kaštánek, Choceň
www.skolkakastanek.cz
Motto:
Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.
Robert Fulghum
Charakteristika TVP PV Koťata
TVP PV Koťata je pro tento školní rok zaměřen především na přípravu dětí pro vstup do ZŠ.
Předškolní období našich dětí chápeme jako celoživotní základ a uvědomujeme si, že vše, co do dítěte v tomto věku vložíme, dává prostor pro jeho budoucí rozvoj.
Aby dítě mohlo přijímat informace, potřebuje k tomu pozornost, postřeh, soustředěnost, ale i prožívání a schopnost vybrat si z informací, které dítě obklopují, ty, jež jsou pro další vývoj důležité.
Velkou úlohu sehrává podnětné prostředí, citové a materiální zázemí, ale také kontakt s vrstevníky a pocit sounáležitosti.
Našim cílem je vychovat citlivého a vzdělaného jedince.
Aby děti získaly základy klíčových kompetencí – k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a prosociální kompetence činnostní a občanské, a aby ke konci školního roku s tímto programem byla naplněna prožitky slova motivační říkanky celého našeho projektu.
Budeme usilovat o to, aby se děti co nejvíce ve třídě sblížily, dovedly spolupracovat, pomáhat si, podělit se, poděkovat, aby získaly vztah k přírodě ve spojení s pohybem a aby si dokázaly najít pěkný vztah ke knize, pohádkám, literatuře.
Budeme se řídit osvědčeným rčením, že:
Každý velký byl někdy malým, a že nebudeme za děti dělat to, co už zvládly a umějí samy.
Budeme u dětí rozvíjet předčtenářskou gramotnost. Děti se budou zábavně a tvořivě seznamovat s klasickými i umělými pohádkami a příběhy, při kterých se bude rozvíjet vztah ke knize, fantazii. Co nejčastěji budeme zařazovat čtení z knih s interaktivní účastí dětí. Zaměříme se na podporu mateřského jazyka. Těmito činnostmi budeme stimulovat rozvoj řeči a jazyka u dětí a v úzké spolupráci s rodiči.
Budeme klást důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, nezapomeneme na seznamování s lidovými tradicemi, zvyky a svátky.
Harmonický rozvoj budeme podporovat pěknými vztahy, vzájemnou tolerancí a respektem každého dítěte. Rozumným náhledem na svět, vlastní tvořivostí, prostorem pro vlastní názor, podněty, náměty jak dětí, tak dospělých a rodičů.
Při tvorbě TVP vycházíme z věkového složení dětí a z přesvědčení, že přirozeností dítěte je zvídavost, proto většinu poznatků a dovedností děti získají přirozenou cestou. Spontánní a řízené činnosti jsou obsahem plánování a jsou vzájemně propojeny. Děti se budou učit spolupracovat ve skupině, získávat potřebu spolupracovat. Umožníme dětem získávat přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem, schopnostem a věku.
TVP vychází z přirozeného vývoje dětí, z podmínek školy, složení třídy, zpracovává hlavní cíle ŠVP do jednotlivých celků. V tematických plánech se prolínají a ovlivňují všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně-kulturní a environmentální.
V průběhu plnění našeho programu budeme zařazovat rituály vyplývající z TVP.
Obsah TVP se bude odrážet ve výzdobě prostředí naší školy, šatny a třídy.
Důležité pro nás bude, aby děti vše plně prožívaly, aby získávaly jistotu u sebe sama a při každé nově získané kompetenci zažívaly radost z úspěchu.
Důležité bude navazování pozitivních vztahů a kontaktů s druhými a vedení k tomu, jak vyjadřovat a uplatňovat svá práva, ale i respektovat a uplatňovat práva a potřeby a odlišnosti druhých a chápat pojem KAMARÁD, který dodržuje základní pravidla:
- Každý má svou značku
- Každá věc má své místo
- Nikoho tu nesmí nic bolet
- Neničíme práci druhých.
Náš TVP staví na dobré spolupráci s rodiči, a to jak při jednotném vedení dětí, tak při plnění TVP, společné přípravě akcí a dalších aktivit rodičů a školy. Vítána bude opět materiální pomoc, pomoc při opravě hraček, přípravě oslav narozenin dětí, tvořivých dnů.
Cíl TVP Koťata
- Zajišťovat psychickou, sociální a fyzickou pohodu každého dítěte, doplňovat rodinnou výchovu, obohacovat denní program dětí, stavět základy vědomého poznání a učení a usnadňovat tak jeho další životní a vzdělávací cestu.
- vytvářet dětem prostředí, které je pro ně zajímavé, podnětné a obsahově bohaté, a tak jim vytvořit optimální podmínky k rozvoji jejich osobnosti, i k učení, k získávání vlastní identity, sebedůvěry a samostatnosti s využitím přírody kolem nás.
- vést děti ke kladnému vztahu ke všemu živému i neživému, k úctě k lidem kolem sebe, ke kamarádům, ke zvířatům, ke knihám atd.
- cílem TVP je dítě šťastné a odpovědné za vlastní chování a způsob života v něm přiměřené jeho věku a schopnostem.
Důležité pro nás bude:
- aby naše děti plně prožívaly
- aby získaly jistotu v sebe sama
- a při každé nově získané kompetenci zažívaly radost z úspěchu
MOTTO:
Vstoupí-li branou srdce láska, smích a pohoda, jde o dobrý začátek. A dobrý začátek vede i k dobrým činům.
Očekávané poznatky, hodnoty, postoje, které děti získají:
- Mít radost z objevování, poznávání, seznamování a tvoření.
- Uvědomovat si, znát základní poznatky o svém okolí a o světě v souvislostech.
- Hlubší seznámení s pohádkou, pohádkovými postavičkami a jejich kamarády.
- Být samostatný, ale také osobně zodpovědný.
- Být kamarádský, ale umět se také bránit, prosadit se.
- Uvědomovat se důležitost pohybu a zdravého životního stylu.
- Umět se domluvit, spolupracovat, rozdělit se.
- Umět být ohleduplný a vstřícný.
- Umět slovně vyjádřit své pocity, prožitky a názory a respektovat přitom druhé. · Umět se ovládat.
- Být fyzicky a psychicky zdatný.
- Umět si poradit a řešit problémy.
Charakteristika třídy
Ve třídě je 24 dětí ve věku od 5 – 7 let, z toho 15 chlapců a 9 dívek.
Dvacet dětí zůstalo z předešlého školního roku, 4 děti s OŠD přešly do Koťat ze třídy Mravenců.
V kolektivu je jeden integrovaný chlapec Šimon Matouš – má specifické řečové obtíže a nezralosti v oblasti percepční, motorické, pracovní i sociální. Navštěvuje SPC Kamínek a další odborníky.
Metoděj Pražák má velké obtíže s ovládnutím svých emocí, často má záchvaty vzteku až agrese, je negativistický… problém řešíme s rodiči, jsou objednáni k psychologovi.
Albert Vojtíšek – velmi citlivý až přecitlivělý chlapec zejména na hluk, neznámé lidi a prostředí. Špatně snáší nečekané změny. V útlém dětství měli rodiče podezření na autismus.
Drahan Arzu – velmi „živá“ a hlučná dívenka z Ukrajiny. Podezření na sluchovou vadu. Arzu navštěvuje MŠ již od …., zatím neumí česky, naučila se pouze říci „ahoj“ a opakuje např „děkuji“, česky neumí ani maminka, komunikace probíhá pomocí překladače, ale spolupráce je bezproblémová.
Ke každému dítěti budeme přistupovat individuálně a poskytovat mu tak co největší rozvoj ve všech oblastech.
Všechny děti jsou předškoláci, proto se zaměříme celý školní rok na přípravu dětí pro vstup do ZŠ – budeme se učit cíleně pracovat, naslouchat, soustředit se a plnit zadané úkoly, zaměříme se na rozvoj rozumové oblasti a grafomotoriky.
V průběhu činností budou děti seznamovány se základy environmentální výchovy, budou zařazovány prvky polytechnické výchovy, experimentování, zkoumání, děti budou spolupracovat na různých pokusech, seznamovat se s netradičními výtvarnými technikami, s prvky polytechnické výchovy, muzikoterapie, dětem bude věnována logopedická péče, v nabídce bude řada pohybových činností – lyžování, bruslení, plavání, tenis, pěší turistika, dětská jóga, atd.
Při všech činnostech budou využívány spontánní nápady dětí a bude jim poskytován dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jejich vlastní plány, pro experimentování a pokusy. Činnosti proto probíhají především formou nezávazné dětské hry na základě zájmu a vlastní volby dítěte. Ve velké míře je uplatňováno situační učení - dítě se tak učí dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje a lépe tak chápe jejich smysl. Jsou zařazovány prvky Montessori pedagogiky.
Další formou, kterou využíváme je didakticky cílená činnost, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné – cílené a plánované učení. Tyto činnosti probíhají zpravidla individuálně nebo s menší skupinou dětí.
Součástí této třídy je logopedická učebna, archiv a malý sklad na pomůcky. I v této třídě je pianino, pracovní kout s ponkem, řada hravých koutů – kuchyňka, obchod, kadeřník, atd., Hračky jsou umístěny v košících ve skříních, které jsou převážně bez dvířek, a proto si je děti mohou volně vybrat i zpět uložit.
TVP – Koťata
Téma: Letem světem se školkou
Podtémata: Já a můj svět, Příroda okolo mě, Svět okolo mě, Dary mého života
Tematické celky - stručný přehled:
Hlavní tematické celky - zařazované každoročně
IDENTITA
Moje rodina
- rodinné vztahy, jména, příjmení, narození sourozence, smrt v rodině, city a emoce v rodině, sociální role, adresa domů, Den matek
Moje tělo,zdraví - nauka o lidském těle, vnější i vnitřní orgány, jejich popis i funkce, smysly, hygiena, čistota okolí, zdravá výživa, oblékání v ročních obdobích, otužování, zdravý sport, prevence úrazů, prevence před návykovými látkami (léky, alkohol, tabákové výrobky, drogy - pohozené jehly), nemoci, ošetření, bylinky, čaje, aromaterapie
SPOLEČNOST
Seznámení
- adaptace, seznámení s prostředím školky, pravidla ve školce
Kdo jsem?
- navazování kontaktu, rozdílné charaktery, EQ (emoční inteligence), pravidla úspěšné komunikace, řešení problémů a sporů ve skupině, soudržnost, spolupráce, antirasistická výchova - jiná barva pleti, jiný jazyk, postižení lidé, lidé jakkoli odlišní, šikana
Povolání
- povolání, profese, řemesla, povolání rodičů
Doprava a bezpečnost
- doprava, bezpečnost, záchranné složky - hasiči, policie, záchranka, první pomoc
OKOLNÍ SVĚT
Česká země
- moje město, okolní města a vesnice, hlavní město, sídlo prezidenta, vlajka, památky, významná místa, možnosti cestování, sousední země a jejich vlajky, cestování, mapy, orientace v okolí
Čas
- časová posloupnost - denní režim ve školce a doma, střídání ročních období, dne
a noci, měsíců, dnů v týdnu
Vesmír
- naše planeta ve vesmíru - astronautika, Slunce, Měsíc, hvězdy, světadíly - lidé, cizí jazyky, živly (voda, oheň, země, vzduch), nebe, duha, počasí
Chráníme přírodu
- ekologie, třídění odpadu, kontejnery, skládky, eko hry, recyklace, druhy materiálů, výroba surovin, skleníkový efekt, ozónová díra, Den Země
PŘÍRODA Podzime
- roční období podzim, sběr plodů, sběr přírodnin, jak se oblékat, počasí, pranostiky
Zima
- zimní roční období, oblékání v zimě, hra a sporty na sněhu a ledu, bezpečnost na sněhu a ledu, experimentování, pranostiky, zimní počasí
Jaro
- jarní roční období, probouzení přírody, první jarní květiny, změny v přírodě, příprava půdy, setí semínek, kvetoucí stromy, oblékání na jaře, pranostiky, jarní počasí
Léto
- letní roční období, letní plody, sklizeň hospodářských plodin, letní oblékání, sporty a hry, bezpečnost v létě, pranostiky, letní počasí
Voda
- dělení vod, nejznámější řeky, bezpečnost u vody, vodní rostliny a živočichové, cirkulace vody, podzemní voda, odemykání studánek, potůčky
Život v lese
- les v ročních obdobích, lesní rostliny, houby, stromy, zamykání lesa, zvířata v lese, skály, kameny
Kamarádi zvířata
- ptáci, plazi, hmyz, brouci, savci, ryby, domácí, hospodářská, lesní, polní, vodní zvířata, zvířata v ročních obdobích - zimní spáči, podzimní zásoby, jarní navrátilci, stěhování do teplých krajin
Doplňkové tematické části - zařazují se mezi hlavní tematické části kdykoli je potřeba nebo podle časové události
SPOLEČNOST
Tradice
- sv. Václav, vznik České Republiky, sv. Zemřelých, Martin na bílém koni, Mikuláš s čerty, Advent, Vánoce, Tři králové, Masopust, Velikonoce, Apríl, Čarodějnice, Sv. Florián, Máje, Den dětí, J. Hus, Cyril a Metoděj
OKOLNÍ SVĚT
Cestujeme - školní akce mimo město
Denní tematická část - neplánované činnosti a aktivity, které jsou plněny,
jak jde každodenní život
Denní rituály u Koťat
- oblékání, stolování, hygiena před a po jídle, hygiena po WC, uklízení hraček, čistota a úklid pracovního místa, svolávání do kruhu, vítání ve školce, čtení knih před spaním, zpěv uspávanek, každodenní řešení vztahů, projevování emocí, aj.
ORIENTAČNÍ ČASOVÝ SLED TÉMAT
Tento sled témat není závazný a nemusí být dodržen, může se během roku měnit a přizpůsobovat vzdělávacím a individuálním potřebám dětí. Slouží pouze jako orientační námět učitelkám na třídě
PODZIM
Hlavní tematické části
Seznámení - adaptace, seznámení s prostředím školky, pravidla ve školce
Kdo jsem? - navazování kontaktu, rozvoj EQ (emoční inteligence), rozvoj komunikace, soudržnost, spolupráce, antirasistická výchova - jiná barva pleti, jiný jazyk, postižení lidé, lidé jakkoli odlišní, šikana
Čas – časová posloupnost - denní režim ve školce a doma, dny v
týdnu, měsíce, roční období
Padá listí - roční období podzim, sběr plodů, sběr přírodnin, jak se oblékat,
počasí, pranostiky
Kamarádi zvířata - zvířátka a podzim, loučení a odlet ptáků
Život v lese – les na podzim, houby, proměny stromů, plody, lesní zvířátka se
připravují na zimu
Doplňkové tematické části - zařazují se mezi hlavní tematické části podle
potřeby a časové události
Tradice - sv. Václav, vznik České
republiky, sv. Zemřelých, Martin na bílém koni, Advent, Mikuláš s čerty
Cestujeme - školní akce mimo město
ZIMA
Hlavní tematické části
Zima - zimní roční období, oblékání v zimě, hra a sporty na sněhu a ledu, bezpečnost na sněhu a ledu, experimentování, pranostiky, zimní počasí
Voda - dělení vod, voda a zima (experimenty), bezpečnost u vody v zimě,
živočichové ve vodě v zimě
Kamarádi zvířata - zvířata v zimě, stopy ve sněhu, zimní spáči
Moje tělo,zdraví - nauka o lidském těle, vnější i vnitřní orgány, jejich popis i funkce, smysly, chráníme své zdraví v zimě, síla bylinek, co dělat, když onemocníme, vitamíny, ošetření zranění
Povolání - povolání, profese, řemesla, povolání rodičů
Vesmír - naše planeta ve vesmíru - astronautika, Slunce, Měsíc, hvězdy, světadíly - lidé, cizí jazyky, živly (voda, oheň, země, vzduch), nebe
Doplňkové tematické části - zařazují se mezi hlavní tematické části podle potřeby a časové události
Tradice - Vánoce, Tři králové, Masopust
Cestujeme - školní akce mimo město
JARO
Hlavní tematické části
Jaro - jarní roční období, probouzení přírody, první jarní květiny, změny v přírodě, příprava půdy, setí semínek, kvetoucí stromy, oblékání na jaře, pranostiky, jarní počasí
Kamarádi zvířata - kdo to ťuká na skořápku (kuřátka, housátka), návrat ptáků - hnízdění, mláďata - domácí, hospodářská zvířata, hmyz
Chráníme přírodu - ekologie, třídění odpadu, kontejnery, skládky, eko hry, recyklace, druhy materiálů, výroba surovin, skleníkový efekt, ozónová díra, Den Země
Voda - dělení vod, nejznámější řeky, bezpečnost u vody, vodní rostliny a živočichové, cirkulace vody, podzemní voda
Moje rodina - rodinné vztahy, jména, příjmení,
city a emoce v rodině, sociální role, adresa domů, Den matek
Doprava a bezpečnost – dopravní prostředky, bezpečnost – základní pravidla, záchranné složky - hasiči, policie, záchranka, první pomoc
Česká země - možnosti cestování, hlavní město, sídlo prezidenta, vlajka, památky, významná místa, sousední země a jejich vlajky, český jazyk, jazyky ostatních zemí
Doplňkové tematické části - zařazují se mezi hlavní tematické části podle potřeby a časové události
Tradice - Velikonoce, Apríl,
Čarodějnice, Máje
Cestujeme - školní akce mimo město
LÉTO
Hlavní tematické části
Léto - letní roční období, letní plody, sklizeň hospodářských plodin, letní oblékání, sporty a hry, bezpečnost v létě, pranostiky, letní počasí
Česká země– letní cestování do jiných
zemí, kultura v cizích zemích
Moje tělo,zdraví - chráníme své zdraví v létě, síla slunce, co dělat, když onemocníme v létě, vitamíny, ošetření zranění
Vesmír – vesmír a letní noci, pozorování
hvězd - souhvězdí, slunce v létě, astronautika
Doplňkové tematické části - zařazují se mezi hlavní tematické části podle potřeby a časové události
Tradice - Den dětí, J. Hus, Cyril
a Metoděj
Cetujeme - školní akce mimo město
Časový plán
září
- schůzka s rodiči
- divadlo
- výstava hub
- výstava železničních modelů
říjen
- sběr přírodnin – spolupráce s rodiči
- dýňování – spolupráce s rodiči – noc v MŠ
- bruslení
- výstavy – Choceň – dle aktuální nabídky
listopad
- divadlo -
- výstavy – dle aktuální nabídky
- bruslení
- vánoční jarmark
prosinec
- divadlo –
- Mikulášská nadílka
- bruslení
- vánoční besídka – spolupráce s rodiči
- vánoční nadílka
- nadílka zvířátkům v lese
- výstavy dle aktuální nabídky
leden
- výstavy dle aktuální nabídky
- divadlo
- lyže
- kino
- sněhulákování
- bobování
únor
- masopustní karneval
- exkurze – jídelna
- lyže
- divadlo
- kino
- výstavy
březen
- otevírání studánky, řeky
- vynášení Moreny
- divadlo
- výstavy
- spolupráce s rodiči – cesta za semínkem
duben
- divadlo -
- výstavy
- plavání
- Den země – Choceň, Vysoké Mýto
- Velikonoce
- Čarodějnický rej – spolupráce s rodiči
květen
- Den matek – spolupráce s rodiči
- bezpečně na tříkolkách – koloběžkách- odrážedlech
- divadlo
- plavání
- výlety
červen
- výlety
- cesta za pokladem
- plavání
- noc v MŠ
- pasování předškoláků
Režim dne
Spontánní činnosti, řízené činnosti, Tv chvilka, svačina ( scházení dětí, ranní hra dle volby a přání dětí, didakticky zacílené činnosti – záměrné I spontánní učení ve skupinkách I indviduálně, jazykové chvilky, smyslové hry, ranní cvičení – popř. Relaxační cvičení, jóga,ap., svačina ) do 9.30
Pobyt venku, hygiena do 11.30
Oběd, hygiena, odpočinek, náhradní aktivity pro děti, které nespí do 14.15
Svačina, hry a zábavné činnosti ( hygiena, dle zájmu dětí pokračování didakticky cílených činností) do 16.00
Pravidla třídy
Odpočinkové pravidlo
Když na postýlce ležíme,
společně se ztišíme.
Spánek je tu pro naše zdravíčko,
veselou mysl a šikovné tělíčko.
Pusinkové pravidlo
Pár kouzelných slovíček
při sobě vždy nosím,
nashledanou, dobrý den,
děkuji a prosím.
Pusinka by se zlobila,
kdyby škaredě mluvila,
raději se usmívá
a jen hezky povídá.
Šnečkové pravidlo
Pozor děti na úraz,
ve třídě je hodně nás,
proto nožky neběhají,
pomalu zde chodívají.
Hračkové pravidlo
Když si hračky roztahám,
na místo je vždycky dám,
hračky se pak usmívají,
když pořádek kolem mají.
Talířkové pravidlo
Ke stolu si sedneme,
už se ani nehneme.
Záda pěkně narovnáme,
na kolínka ruce dáme
a počkáme chviličku
na dobrou polívčičku.
Kapičkové pravidlo
Voda a mýdlo jsou kamarádi,
umyjí nám ruce rádi.
Vodou ale neplýtváme,
pouštíme jen tehdy, když máme.
Srdíčkové pravidlo
Ve třídě se máme rádi
a jsme velcí kamarádi.
Hračky si vždy půjčujeme,
se všemi se zasmějeme
Pravidla soužití – školní rok 2022 – 2023
Třída
- vcházíme pouze v přezůvkách
- jíme a pijeme u stolečků, kde nejsou umístěny hračky, knihy, apod.
- po jídle neběháme, věnujeme se klidovým činnostem
- výtvarné, pracovní a tvořivé činnosti neodnášíme na koberec ani do relaxačního koutku
- šetříme s výtvarným i pracovním materiálem – ke své práci a tvoření využíváme všechno, na co dosáhneme, o ostatní věci poprosíme paní učitelku
- po dokončení výtvarných, pracovních a tvořivých činností si vždy své pracovní místo uklízíme
- hračky, které si přineseme z domu ukládáme do košíku
- každý odchod ze třídy oznámíme učitelce
- bez dozoru paní učitelky nesmíme na žádné T nářadí
Umývárna, WC
- k umyvadlu se vejdou dva kamarádi
- neplýtváme vodou, mýdlem, zubní pastou ani toaletním papírem
- umýváme si ruce po každém použití WC
- v umývárně se pohybujeme bezpečně, neběháme, nekřičíme, nestrkáme se
WC
- dodržujeme hygienu, splachujeme po sobě
- nebojíme se učitelku informovat o znečištěném povrchu (podlaha, mísa, apod.)
- pokud je WC obsazeno, počkáme, až se uvolní, respektujeme soukromí kamaráda
Schodiště
- při výstupu a sestupu na schodišti využíváme zábradlí
- chodíme bezpečně, nestrkáme kamarády
Pravidla, která platí všude
- vážíme si výtvorů svých kamarádů – neničíme je
- umíme požádat o pomoc, poděkovat, umíme pozdravit, nepoužíváme nevhodná slova
- nebereme si věci – domluvíme si střídání, při neshodě se s kamarádem snažíme domluvit
- vracíme věci na svá místa
- započatou práci dokončujeme
- pomáháme si, neubližujeme druhým
- do MŠ nosíme jen zdravé mlsání
Práva a povinnosti dětí
- individuálně uspokojovat své tělesné potřeby
- vykonávat samostatně činnosti související se sebeobsluhou
- užívat spontánně celé prostředí třídy za předpokladu dodržení smluvených pravidel
- účastnit i neúčastnit se aktivit nabízených učitelkou nebo ostatními dětmi