ŠVP PV MŠ Kaštánek
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání pro MŠ Kaštánek, Choceň
„Letem světem se školkou“
Motto:
Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.
Robert Fulghum
Obsah ŠVP PV „Letem světem se školkou“ je uspořádán do 4 podtémat: Já a můj svět, Příroda okolo mě, Svět okolo mě a Dary mého života. Podtémata zasahují všechny oblasti vzdělávání a jsou zpracovány pro celou věkovou skupinu dětí. Děti získávají potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávají žádoucí hodnoty a získávají samostatné postoje.
Podtémata nabízejí mnohostranně pestrou nabídku činností intelektových i praktických, mají podobu projektů, které jsou rozpracovány do tematických částí a obsahují konkrétní dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídku, klíčové kompetence a očekávané výstupy, jež jsou v souladu s RVP PV. Tyto bloky obsahují konkrétní činnosti a vzdělávací záměry, kterými bude pedagog plnit naplánované vzdělávací cíle, odpovídající věkové skupině a individuálním potřebám dětí. Při plánování byly dodržovány principy předškolního vzdělávání dané RVP PV.
Motivace těchto celků vychází z ročního období, přírodních situací, společenských událostí a každodenní reality, kterou děti prožívají. Děti tak vnímají okolní skutečnost v přirozených souvislostech, což nejlépe odpovídá mentalitě, vzdělávacím potřebám a možnostem dětí předškolního věku.
Podtémata: I) Já a můj svět
II) Příroda okolo mě
III) Svět okolo mě
IV) Dary mého života
Tematické celky v jednotlivých projektech jsou vzájemně propojeny, promítají se do pěti vzdělávacích oblastí a získávají podobu dílčích cílů.
1. Biologické Dítě a jeho tělo
2. Psychologické Dítě a jeho psychika
3. Interpersonální Dítě a ten druhý
4. Sociálně-kulturní Dítě a společnost
5. Environmentální Dítě a svět
K rozvíjení dětí v těchto oblastech využíváme denní pohybové hry, cvičení, taneční průpravu a hudební výchovu, zpěv a instrumentální činnosti, kreslení, malování, modelování a další výtvarné techniky, četbu, vyprávění, dramatizaci, poslech, samostatný mluvní projev dětí atp. Ústřední činností dětí zůstává hra, která je provází celý den, prolíná se všemi činnostmi a je jí věnována mimořádná pozornost.
Průběžné naplňování dílčích cílů směřuje k dosahování dílčích kompetencí, které jsou základem pro postupné budování kompetencí klíčových.
Klíčové kompetence pro etapu předškolního vzdělávání
1. Kompetence k učení
2. Kompetence k řešení problémů
3. Kompetence komunikativní
4. Kompetence sociální a personální
5. Kompetence činnostní a občanské
Vzdělávací cíle a záměry:
- rozvíjíme a podporujeme samostatnost dítěte
- rozvíjíme zdravé sebevědomí
- klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb
- učíme je zdravému životnímu stylu, uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání a to vše společnou cestou s rodiči
- upřednostňujeme smyslové vnímání jako základ veškerého přirozeného poznávání
- podporu přirozeného pohybu v přírodě s uvědoměním si důležitosti její ochrany
- maximálně podporujeme rozvoj komunikativních dovedností.
- cílem je, aby se děti cítily bezpečně, zažívaly pocity úspěchu, respektovat jejich jedinečnost, jejich možnosti, jejich individualitu.
- cílem je, aby byly děti šťastné a spokojené a aby v péči o ně byla společně s rodiči vytvořena cesta spolupráce, vzájemné důvěry a otevřenosti.
Při své práci se řídíme rámcovými cíli uvedenými v RVP PV:
1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Zásady, principy, metody a formy práce:
- zajišťujeme rovný přístup všech dětí k veškerým činnostem
- respektujeme individualitu dítěte
- upřednostňujeme svobodnou volbu činností, nenásilné vedení dítěte
- vytváříme radostnou, laskavou a vstřícnou atmosféru
- propagujeme otevřenost k rodičům i veřejnosti
- umožňujeme dětem zkoumání a objevování okolního světa
- nacházíme odpovědi na otázky dětí
- rozvíjíme hrou i řízenou činností komunikativní schopnosti dětí
- uplatňujeme formy prožitkového a kooperativního učení
- využíváme dětské spontánnosti a nápodoby
- vedeme ke vzájemnému respektování, soucítění, pomoci
- dbáme na bezpečí dětí
- dbáme na dodržování pravidel
celé znění ŠVP najdete v sekci Tiskopisy ke stažení a dokumenty.
Školní vzdělávací program je veřejně přístupný. Možný k nahlédnutí u ředitelky MŠ a ve všech třídách.